פורטפוליו | ראיון

הוא הקים מיזם כשעבד כמאבטח בארה"ב ואז היה שוד ששינה את חייו

הוא היה אמור להתחיל התמחות, אבל אז נקלע לאירוע שאילץ אותו להעיד במשטרה: "זו הייתה חוויה נוראה" • אז הוא חשב על כלי שיצליח לייעל את המערכת כולה: "אנחנו תומכים במוקדי 911 מ־120 מדינות בעולם" • אז למה המשטרה מסרבת לשתף איתו פעולה? • שיחה קצרה עם אמיר אליחי, מייסד ומנכ"ל Carbyne

אמיר אליחי, מייסד ומנכ''ל Carbyne / צילום: מאט קאר
אמיר אליחי, מייסד ומנכ''ל Carbyne / צילום: מאט קאר

אישי: נשוי + 2, גר בניו יורק
מקצועי: מייסד, מנכ"ל ויו"ר Carbyne, המפתחת פתרונות תוכנה למוקדי חירום

ילדות ומשפחה: נולדתי באשדוד לאם פיזיותרפיסטית ואב מהנדס בתעשייה האווירית. הייתי התלמיד הכי מופרע בכיתת המחוננים. בדקתי גבולות כל הזמן, אבל היו לי ציונים טובים.

פורטפוליו | הם נפגשו בטכניון והחליטו להקים חברה. היום היא שווה מיליארדים
פורטפוליו | המנכ"ל שפספס אקזיט של יותר ממיליארד דולר
פורטפוליו | "גם אם הייתי זוכה בלוטו, הייתי ממשיכה לעשות אותו דבר"

צבא: שירתי כמעט חמש שנים ביחידת הקומנדו אגוז, הייתי סמ"פ בפלגה המבצעית והשתחררתי בדרגת סרן. השירות סיפק לי כלים ויכולות שאני מיישם עד היום כיזם וכמנכ"ל.

המיזם הראשון: לאחר השחרור עברתי למנהטן ועבדתי באבטחת השגרירות. שם גם הקמתי את המיזם הראשון שלי, שסייע למשקיעים לגייס כספים מהקהילות היהודיות בארה"ב. ב־2010, אחרי שנה וארבעה חודשים, חזרתי לישראל ללימודי משפטים ומנהל עסקים באוניברסיטת רייכמן. בסיום הלימודים התקבלתי להתמחות במשרד עורכי דין, אבל אז עברתי אירוע ששינה את חיי.

השוד: בחוף גורדון בתל אביב ראיתי שלושה צעירים שניסו לגנוב תיקים. צעקתי והרחקתי אותם, אבל הם באו אליי ודרשו כסף לאלכוהול. בסופו של דבר נתתי להם 50 שקל והם הלכו. התקשרתי למשטרה, וכשזומנתי להעיד שם עברתי חוויה נוראית, עם מיליון שאלות מיותרות. באותו הרגע הבנתי שאני חייב לתת לזה מענה. זה מה שהוביל אותי להקמת קרביין (Carbyne).

קרביין: במשך שנים תחום שירותי 911 (מוקד חירום) נשלט טכנולוגית בידי חברות גדולות, שלא השקיעו בחדשנות. בעקבות כך גופי הצלה לא עבדו בענן, ולא היו להם יכולות וידאו או סנכרון לגופים אחרים.

בקרביין אנחנו בונים את התשתית הזאת. התוכנה מנהלת את כל התקשורת מול מוקדי החירום מרגע שאזרח מתקשר. היא מנתבת את השיחה למוקד המתאים, מאפשרת להעביר אותה לווידאו, לשלוח מיקום ותמונה וגם לשתף מידע עם השוטרים וצוותי ההצלה בשטח. כך אנו יוצרים מערכת שליטה ובקרה שמספקת תמונת מצב מלאה של השטח.

כיום אנחנו תומכים במוקדי 911 ביותר מ־120 מדינות בעולם, ומסייעים להם לנהל יותר מ־20 מיליון שיחות חירום בשנה. יש לנו שיתופי פעולה עם גופים כמו גוגל ואמזון ופעילות ענפה בארה"ב, מקסיקו וקולומביה. בישראל אנחנו פועלים עם עיריית תל אביב, ירושלים, ארגון איחוד הצלה ועוד. אנחנו מעסיקים כ־180 עובדים, מהם כ־70 בישראל.

מייסדים ומשקיעים: הראשונה שהצטרפה אליי כמייסדת הייתה ליטל לשם, כיום בעלת מניות בחברה. בהמשך הצטרף כיועץ פנחס בוכריס, לשעבר מפקד 8200. ואז פגשתי את אלכס דיזנגוף, חבר מהתיכון ששירת איתי באגוז, שהיה לו מיזם משותף עם יוני יטאסון לניווט בתוך מבנים. הצעתי לשניהם למזג את המיזם שלהם ברעיון שלי ולהקים סטארט־אפ יחד.

עד כה גייסנו 136 מיליון דולר בארבעה סבבים. משקיע הסיד הראשון בחברה היה אהוד ברק. כששאלתי אותו למה הוא השקיע בתחילת הדרך, הוא אמר לי: ראיתי בן אדם שאם יסגרו לו דלת הוא ייכנס דרך החלון. בין המשקיעים הבולטים הנוספים אפשר למנות את ראש ה־CIA לשעבר דיוויד פטראוס.

המשטרה: ​ניסינו להציע את המערכות שלנו למשטרת ישראל אך ללא הצלחה. אם גופי הביטחון היו משתמשים במערכות שלנו ב־7 באוקטובר, אף אחד לא היה שואל את הנפגעים שאלות של מיקום - הוא היה עובר בזמן אמת והיה אפשר להציג על מפה את כל הפניות שמגיעות. חד משמעית, היה אפשר להציל חיים שם עם המערכות שלנו.

הפעילות בארה"ב: ב־2019 חזרתי לניו יורק, כי ראיתי שהשוק והמוצר בשלים. הגעתי, ובום - קורונה. זה היה הזוי, אבל המעבר אפשר לנו לגייס הרבה כסף ולצמוח במאות אחוזים. היום אנחנו מחזיקים כ־5% משוק המוקדים הטלפוניים של מרכזי החירום בארה"ב.

אני חי בניו יורק בחמש השנים האחרונות, ובקורונה קיבלנו החלטה להעביר את הנהגת החברה מישראל לכאן. כל ההנהלה והמכירות בארה"ב. בראייה של משקיעים אמריקאים אנחנו כיום בסיכון נמוך יותר.

לשמור על המותג: הפילוג ו־7 באוקטובר יצרו השמדת ערך למותג שהייתה מדינת ישראל. משקיעים שלי לא מבינים איך הגענו למצב כזה.

מבט לעתיד: אפשר לבנות בקרביין חברה עצמאית של מיליארדי דולרים. הביזנס שלנו מתאים להנפקה בוול סטריט בזכות היציבות, החוזים ארוכי הטווח ומרווחי הרווח היפים. ברמה האישית ארצה לחזור לחיות בישראל על אף המורכבות.