גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי הנפט, בארה"ב שוקלים סנקציות על מקורות אחרים שמכניסים דולרים לאיראן

ממשל טראמפ בוחן הידוק של העיצומים על חברות ועסקים פיננסיים שקשורים למכירות מוצרים פטרוכימיים, מקור ההכנסות השני בגודלו של איראן אחרי הנפט הגולמי

מפעל פטרוכימיים באיראן / צילום: רויטרס, Raheb Homavandi
מפעל פטרוכימיים באיראן / צילום: רויטרס, Raheb Homavandi

ממשל טראמפ שוקל אכיפה אגרסיבית יותר של העיצומים הכלכליים שלו נגד איראן - מול יותר חברות ומוסדות פיננסיים שעושים עסקים עם הרפובליקה המוסלמית - במאמץ לנתק את מקורות המטבע הזר הרווחיים של מדינה זו, לפי מקורות בממשל.

העיצומים החדשים נגד בנקים ועסקים יכוונו נגד מסחר איראני, כולל מכירות מוצרים פטרוכימיים של איראן לסינגפור, ומכירות מוצרים שלה לצרכנים באפגניסטן.

ביום ה' שעבר הטילה וושינגטון סבב חדש של עיצומים על יצוא הנפט האיראני. החרם האמריקאי נועד לדחוק לפינה את איראן ולאלץ אותה לחתום על אמנה גרעינית וביטחונית חדשה. מאחר שהנפט הגולמי הוא ענף היצוא העיקרי של איראן, הממשל מקווה שכלכלת איראן תשקע בקצב מהיר יותר בזכות העיצומים.

מתחילת העיצומים האמריקאיים על איראן בנובמבר, ממשלת איראן החמיצה יותר מ-10 מיליארד דולר בהכנסות נפט, אמר בשבוע שעבר בריאן הוק, הממונה המיוחד לאיראן במשרד החוץ האמריקאי.

האוצר האמריקאי שוקל כעת עיצומים ספציפיים שיצמצמו את זרימת המקורות הפחות נראים לעין של מטבע זר שאיראן זקוקה לו כדי לממן יבוא של מוצרים חיוניים, ולתמוך במטבע שלה, הריאל.

העיצומים הנשקלים כוללים פעולה נגד רשתות פיננסיות שמעבירות דולרים אמריקאיים לחברות איראניות בתמורה ליצוא פטרוכימי - המקור השני בגודלו של הכנסות לאיראן אחרי הנפט הגולמי, לפי הפקידים בממשל.

שולי הרווח הגבוהים ביותר

מכירות פטרוכימיים מניבות גם את שולי הרווח הגבוהים ביותר לאיראן. הרשויות הפיננסיות שהממשל שוקל לפעול נגדן ממוקמות בסינגפור, מלזיה, איחוד האמירויות הערביות וארמניה.

הממשל כבר הודיע לרשויות בסינגפור, מלזיה והודו שהוא שוקל לאכוף עיצומים על כל חברה שתימצא מסייעת לאיראן בהתחמקות מהעיצומים עליה. האזהרה הזו הושמעה בפגישות פרטיות של סיגאל מנדלקר, תת שר במשרד האוצר לטרור וביון פיננסי, בסיור שהוא קיים בדרום אסיה בסוף מרץ.

מכירות פטרוכימים הן רכיב קריטי בתמ"ג האיראני. המדינה הזו מקווה להפיק הכנסה שנתית של 36 מיליארד דולר ממכירות כאלה בשנת 2021, לעומת 15 מיליארד דולר ב-2015.

מכירות מוצרים פטרוכימיים, לרבות אמוניה, מתנול ואוריאה, אסורות על ידי איראן במסגרת העיצומים האמריקאיים הנוכחיים. חברות ויחידים במדינות שלישיות מצויות בסכנת עיצומים של ארה"ב על כל עסקה עם תעשיית היצוא השנייה בגודלה באיראן. אבל כעת שוקלת וושינגטון להגביר את המעקב אחרי חברות כאלו, שעלולות לאבד את הגישה שלהן למערכת הפיננסית האמריקאית.

האיסור הכללי על מכירות פטרוכימים שייך למסגרת האיסור על מכירת נפט ומוצריו, ואנליסטים לאיראן מעריכים שארה"ב עשויה להגביל מכירות של מוצרים כאלו בסין ובמדינות נוספות על ידי פעולה נגד כמה עשרות חברות פטרוכימיות שעדיין לא סומנו על ידי האוצר האמריקאי.

בנוסף, פקידים אמריקאים שוקלים עיצומים אגרסיביים יותר נגד המסחר האיראני בזהב ובמתכות יקרות נוספות, נגד רכישות ישירות של דולרים על ידי איראן ונגד תעשיית הרכב האיראנית, לאחר שהעיצומים הללו נכנסו לתוקף באוגוסט 2018. מדובר בין היתר במכירת סחורות בהנחה באפגניסטן, שהיא מקור חשוב של מט"ח לממשלת איראן.

חברות קש ועסקאות מט"ח

האמריקאים מחפשים גם חברות קש ועסקאות מט"ח שמתקיימות בטורקיה, באיחוד האמירויות ובעיראק, שהן שלושה מוקדים פיננסיים חשובים לטהרן, מסרו כמה מקורות יודעי דבר.

לרבים מהבנקים האיראניים יש פעילות במט"ח מחוץ למדינה, שמסייעת לטהרן להלבין הכנסות לא חוקיות ולהבטיח לעצמה דולרים שמסייעים לה לממן את פעילותה הצבאית במזרח התיכון. לאותן שלוחות חליפין יש יחסים עם חברות פיננסיות נוספות בעלות סניפים בטהרן, דובאי, טורקיה, אזרבייג'ן ומלזיה.

מקור עיראקי אמר שוושינגטון לוחצת על בגדד להפסיק יבוא של חלקי רכב מאיראן - מקור חשוב של מט"ח לאיראן. פקידים בממשל פרסמו בשבועות האחרונים אזהרות פומביות ופרטיות מפני עיצומים מתוכננים חדשים.

"נמשיך לאכוף עיצומים ולעקוב אחרי ציות להם", אמר שר החוץ מייק פומפאו בשבוע שעבר, כאשר הממשל הודיע שהוא יפסיק לאשר פטורים למדינות שמייבאות נפט איראני. "כל מדינה או ישות שמנהלות עסקים עם איראן צריכות לבדוק את עצמן, ולפעול בצורה הזהירה מבחינתן".

בממשל עדיין שוקלים, עם זאת, אם להתעלם מחוזי אספקה קיימים שנחתמו לפני פקיעת הפטורים. מהלך כזה יאפשר לממשל לנוע לקראת היעד של אפס יצוא מאיראן, אך גם להביא בחשבון את הבעיות הלוגיסטיות של ניתוק הודו וסין מהנפט האיראני לחלוטין.

התחשבות כזו גם תסייע לממשל להימנע מחיכוכים דיפלומטיים נוספים, כאשר הבית הלבן דן עם בייג'ין ועם ניו דלהי בעדיפויות נוספות, כמו עסקת סחר חדשה עם סין וציות לעיצומים כלפי צפון קוריאה.

בנוסף, ההכנסות מהמכירות של איראן על פי החוזים הללו מופנות לחשבונות מיוחדים שטהרן יכולה לגשת אליהם רק עבור סיוע הומניטרי לתושביה. 

עוד כתבות

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

מגדל יורוקום ברמת גן / הדמיה: חברת קנדה ישראל, מילוסלבסקי אדריכלים

מ-6 קומות ל-60: התוכנית של מגדל יורוקום ברמת גן עולה שלב

רמת גן המליצה להפקיד את התוכנית לבניית מגדל יורוקום של קנדה ישראל, שיכלול 60 קומות בעירוב שימושים למגורים, לתעסוקה ולמסחר ● רמת גן מאשרת תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, הכוללת את כלל שטחה של העיר ● וחברת יבוא האלכוהול שתקים מגדל בן 30 קומות בנתניה ● חדשות השבוע בנדל"ן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

ירידות בוול סטריט; טבע מזנקת ב-10%, בשיא של חמש שנים

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל ● האם טסלה הטעתה את המשקיעים? המניה יורדת ב-4% ● רדיט מזנקת ב-10%, ליפט ב-5% ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

לויד אוסטין, מזכיר ההגנה האמריקאי / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

המתיחות עם ארה"ב: מזכיר ההגנה האמריקאי - "בוחנים את הסיוע הביטחוני"

בכיר ישראלי לתקשורת הזרה: ממשלת ישראל מתוסכלת מעיכוב משלוחי הנשק • שר הביטחון בגבול הצפון: "המשימה כאן לא הסתיימה, עלול להיות קיץ חם" • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • עדכונים שוטפים

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

קיצוץ של חצי מיליארד שקל: עיריית תל אביב בדרך לייקר שירותים משמעותיים לציבור

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם