גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עלה בידו? המאבק האחרון של נתניהו יהיה דווקא מול חברי הכנסת בליכוד

שיחת הטלפון בין ראש הממשלה המיועד לנשיא המדינה סימנה את סופו של קרב ההתשה בהסכמים הקואליציוניים ● כעת, חברי הליכוד מצפים לראות האם התקוות שלהם יפגשו את המציאות ● וגם: הרגע בו ארץ נהדרת שיקפה במדויק את המתנהל בחדרי המשא ומתן

בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר בליל ההודעה לנשיא, השבוע / צילום: דוברות עוצמה יהודית
בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר בליל ההודעה לנשיא, השבוע / צילום: דוברות עוצמה יהודית

חנוכה תשפ"ג לא ייזכר בלוח השנה העברי כחג שבו הושבעה ממשלת נתניהו השישית. למרות הניצחון המובהק באחד בנובמבר, יעד השבעת הממשלה הלך והתרחק ככל שדרישות השותפים התרבו, לצד הצלחת ציר טופורובסקי־אלקין־בן ארי לשבש את לוח הזמנים של החקיקה בכנסת. שיחת הטלפון בין ראש הממשלה המיועד לנשיא המדינה, שבה נאמרו המילים "עלה בידי", סימנה את סופו של קרב ההתשה בין השותפים הטבעיים לנתניהו על ההסכמים הקואליציוניים.

ישר מקו החזית במזרח אוקראינה: זלנסקי מחשמל את וושינגטון | פרשנות
מתי הריבית תרד? זה מה שבאמת חושבים בבנקים | ניתוח
הפד זיהה מאוחר מדי את האינפלציה, ומאז הוא פועל בצדק למיתונה בכל הכוח | פרשנות

מלאכת ההרכבה תסתיים בשבוע הבא

נתניהו הצליח להנחיל בקרב שותפיו את הנרטיב לפיו הם חייבים לחתום על ההסכמים המלאים לפני ההודעה לנשיא, למרות שאין כל חובה או מסורת כזו, וקיצר בשבוע את התארכות רשימת הדרישות. רפרוף בהסכמים מגלה את מה שחשפנו כאן בגלובס בחודש האחרון - חקיקת חוק יסוד ערך לימוד התורה שיאפשר את חוק הגיוס, יעדי דיור מוגברים למגזר החרדי, וגם למורת רוחו של נתניהו התחייבות לתיקונים עתידיים בחוק השבות, הלא הוא סעיף הנכד המדובר.

מנגד, יריב לוין סרב בתוקף להכניס להסכמים את דרישת יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר לפיה הוא יקבל זכות וטו בוועדת שרים לענייני חקיקה, שמהווה את עורק החקיקה הראשי של הממשלה. לחלופין, קיבל בן גביר מעמד של ממלא מקום יו"ר ועדת שרים לחקיקה, הלא הוא מי שמסתמן כשר המשפטים לעתיד - יריב לוין. על פי לוח הזמנים המעודכן של נתניהו, בשבוע הבא ביום חמישי תושבע הממשלה החדשה ותינתן האות לקרבות על הפיכת ההסכמים מהתחייבויות בעלמא למציאות.

כדי להשלים את מלאכת ההרכבה, בשבוע הבא תסתיים חקיקת חוקי דרעי־סמוטריץ' וסמכויות המשטרה של בן גביר. בימים שני־שלישי המליאה תישאר פתוחה לטובת תיקון חוק יסוד הממשלה שיאפשר לדרעי להתמנות לשר, על אף שנגזר עליו מאסר על תנאי בשל עבירות המס שהורשע בהן, ויכניס את בצלאל סמוטריץ' כשר שני במשרד הביטחון. בין שלישי אחה"צ לרביעי יחוקק חוק סמכויות השר לביטחון לאומי הנכנס איתמר בן גביר. בליכוד, בדומה לתחזיות האופטימיות על הרכבת ממשלה במהירות, תכננו לסיים עם החוקים בתוך שבוע לכל היותר, אך השבוע התארך לשלושה.

באופוזיציה המיועדת מרוצים, המצביעים פחות

באופוזיציה המיועדת מרוצים מאוד מהצלחתם לקצר את ימיה של הממשלה. אחד מקברניטי האופוזיציה לעתיד אמר השבוע כי "המטרה של האופוזיציה היא לקצר את ימי הממשלה. זה נכון לסופה כמובן, אבל גם למועד ההשבעה". אלא שבשטח, מצביעי השמאל לא אהבו את העובדה שהמליאה נסגרה בכל יום בארבע בצהריים, בניגוד ללילות הלבנים הארוכים שהתישו את הממשלה היוצאת על כל חוק וחוק.

הביקורת הצליחה לחלחל לתוך הכנסת וראש הממשלה לפיד יצא בפוסט הבהרה. גם חברי הכנסת התנצלו והסבירו שהם נוכחים בוועדות ובמליאה כדי לדחות ככל הניתן את ההצבעה על חוקי הממשלה. אחד ממליצי היושר שלהם השבוע היה דווקא יו"ר הוועדה המיוחדת לחוק דרעי, ח"כ שלמה קרעי, שנשמע אומר "את כל התרגילים שהם עושים לי בוועדה - הם למדו ממני בכנסת ה־24".

בניגוד להתנצלויות, ח"כ בועז טופורובסקי מיש עתיד אמר לי השבוע שהוא מרוצה מדחיית ההשבעה עד לסוף החודש. "אנחנו לא רוצים להיות אופוזיציה לשם אופוזיציה, אלא אלטרנטיבה. אין לנו רוב, אנחנו לא יכולים למנוע מהם להצביע על מה שהם רוצים אבל אנחנו יכולים לעכב אותם, להרחיב את הסדקים ביניהם ואנחנו עושים את התפקיד שלנו".

ח''כ בועז טופורובסקי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

כששאלתי מה עם הלילות הלבנים השיב "לא היו לילות לבנים כי אנחנו לא התפשרנו איתם. אנחנו עושים להם את כל התרגילים. הם יכולים היו לסיים עם חוק דרעי השבוע, אבל אנחנו החלפנו פיליבסטר לילי לא יעיל בדחיית הדיונים ביומיים נוספים. יכולנו להקיז דם ולהשיג פחות אבל אנחנו משיגים יותר".

מסר בעייתי לדור הבא של הליכוד

הודות לטופורובסקי, גם חברי הכנסת של הליכוד יגיעו בסוף החודשיים הללו מרוטי עצבים ושערות אל רגע חלוקת התפקידים. מאז החלו המגעים הקואליציוניים בין נתניהו למפלגות הדתיות והחרדיות הם מסתובבים בכנסת ומחלקים איומים על התפקיד המיועד להם. ברביעי, התקוות יפגשו את קרקע המציאות. בליכוד טוענים כי יריב לוין לא צפוי להישאר יו"ר כנסת והוא יתמנה בשבוע הבא לשר המשפטים הבא של מדינת ישראל.

לצידו של לוין, יוכרזו לפי המסתמן כמנצחים הגדולים של סבב חלוקת התיקים גם ישראל כ"ץ ואולי אפילו דודי אמסלם. ציר כ"ץ־אמסלם־ביטן הצליח במשימת ההרתעה של נתניהו: כ"ץ יקבל את החוץ, בסביבת נתניהו טוענים כי תיק התחבורה הוצע לאמסלם, וביטן יקבל את יו"ר ועדת כלכלה. חברי כנסת בליכוד טוענים כי מדובר בתסריט כניעה שלא חזו מצידו של נתניהו, המהווה מסר בעייתי לאנשי שלומו וליצירת הדור הבא של המורדים בליכוד. אמסלם מצדו מזכיר למי ששואל אותו שהוא עדיין מעוניין באחד משני תפקידים בלבד: משפטים או יו"ר כנסת. אחרת ישמח לכהן כחבר כנסת מן המניין ולחוקק מבוקר עד ליל את התוכניות שרצה להריץ ממושבו כשר משפטים.

רצה הגורל והזדמנתי לסט של ארץ נהדרת ביום רביעי. חגיגות ההסכמים הקואליציוניים כפי ששרו בדואט דמויותיהם של נתניהו וגולדקנופף היו המחזה משעשעת אך מטרידה של הלך הרוח בחדרי המשא ומתן. דרישות יהדות התורה הפכו מיד לפארודיה של מולי שגב בלי שהיה צריך להתאמץ מדי. אנשי הצוות מטעמו של נתניהו יכולים היו לכתוב את שורות השיר בעצמם כבר לפני חודש. המנגינה הזו מבחינת נתניהו היא רק ההתחלה.

עוד כתבות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל