גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השכונה שתכפיל את עצמה ופרויקט ענק של פינוי בינוי ליד הים: מה הולכים לבנות לידכם

הכניסה לתל אביב שתשנה את פניה, השכונה הירושלמית שתצמח לגובה ושינוי קו החוף של חיפה ● מבניינים של שתיים־שלוש־ארבע קומות למגדלי ענק: בדקנו אילו שכונות בארץ ישנו כליל את פניהן ממש בקרוב

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

הדרך שעובר מתחם פינוי־בינוי משלב התכנון הראשוני ועד להשלמתו אורכת 8-12 שנים ברוב המקרים, כך שהזמן שעובר מהשלט הראשון שנתלה על הבניין ועד שההתחדשות מקבלת ביטוי בפועל הוא כמעט נצח.

103 עסקאות נדל"ן מאז ה-7 באוקטובר: המחירים באופקים במגמת עלייה 
העירייה לא שלחה דרישת תשלום, והחברה לא שילמה ארנונה במשך 19 שנים. זה הסכום בו היא מחויבת כעת 

תוכניות "על הנייר" יש למכביר, אבל מתי נראה את השינוי בפועל, בשטח? ריכזנו עבורכם שבע שכונות שבהן צפוי שינוי גדול מאוד - אשר יצא לדרך בחודשים הקרובים. מי שיילך ברחוב בעוד שנים אחדות, כמעט לא יזהה אותו. בכל שכונה חיפשנו פרויקט משמעותי אחד שכבר קיבל היתר כזה או אחר, ומסמל את מה שתעבור השכונה בשנים הבאות.

תל אביב: דרך השלום

שער כניסה מחודש בכניסה הדרום־מזרחית לתל אביב 

דרך השלום, שבחלקה הקרוב יותר לתל אביב כבר הושלמו כמה פרויקטים גדולים בתחום המשרדים (כמו פרויקט טוהא1), מתחילה לעבור שינוי גם בתחום המגורים. אחד הפרויקטים הגדולים באזור והראשונים שיוצאים לדרך הוא פרויקט של אורון נדל"ן בדרך השלום 87־89, מול הפנייה לרחוב בורודצקי.

הפרויקט של אורון נדל''ן בדרך השלום 87־89, / הדמיה: אורון נדל''ן

גל קסטל, משנה למנכ"ל אורון נדלן, מספר: "זה מתחם גדול שכולל 172 יח"ד בשלב א' ועוד 420 בשלב ב', ובסה"כ 592 דירות. "מה שמעניין בפרויקט הזה הוא שהגב שלו פונה לרחוב עמישב שגובל בגבעתיים, ולכן על דרך השלום יהיו שני מגדלים ובצד הפנימי יהיו שני בניינים קטנים יותר בבנייה מרקמית, שבהם משולבים גם גני ילדים בקומת הכניסה. דבר חדש שהעירייה רוצה זה גגות ירוקים פעילים. בכל הקשור לתקן החניה בשלב א' התקן הוא חניה לכל דירה, בשלב ב' אני מאמין שתקני חניה קצת ירדו, בגלל שזה קרוב לציר הרק"ל.

"הפרויקט הזה משתלב עם מה שהולך לקרות בכל דרך השלום משני הצדדים. זה יהיה שער הכניסה לתל אביב מדרום־מזרח, ואחד האזורים המבוקשים בעיר. שיכון ובינוי כבר בונה, ובצנרת יש פרויקטים של דוניץ, ואחריהם גם יובלים ואפריקה ישראל, גם בסר התחילו לבנות על הפינה לכיוון כביש הטייסים.

"התחלנו את השיווק בשיטת חבר מביא חבר, מ־43 אלף שקל למ"ר".

 

ירושלים: שכונת קריית מנחם

מבניינים בני 6 קומות למגדלים עם 32 קומות 

קריית מנחם שוכנת בדרום־מערב עיר הבירה, ומתגוררים בה כ־20 אלף תושבים. השכונה מתאפיינת כיום בבינוי של עד שש קומות ברוב חלקיה, אך כחלק מהתנופה הכוללת של ירושלים בתחום ההתחדשות העירונית, מקודמים בשכונה כמה פרויקטים, כולל כאלו שיציעו מבנים בני עשר קומות, מגדלים בני 22 קומות ואף מגדלים בני יותר מ־30 קומות.

פרויקט משמעותי שעומד לצאת לדרך בשכונה הוא הפרויקט של חברת אביסרור במתחם קוסטה ריקה - מתחם שמתוכנן לכלול 741 יחידות דיור בחמישה מגדלים בני 30 עד 32 קומות, במקום 175 דירות קיימות במבנים ישנים. זהו הפרויקט הראשון שזוכה להיתר בשכונה, היתר חפירה ודיפון שניתן בדצמבר האחרון - בדרך להיתר מלא בחודשים הקרובים.

מתחם ההתחדשות העירונית המתוכנן לקריית מנחם בירושלים - פרויקט קוסטה ריקה / הדמיה: רועי כהן סנאפשוט

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו: "השכונה ממוקמת במקום אסטרטגי, בקצה העיר ובסמוך להרי ירושלים - הטבעת הירוקה המקיפה את העיר - ומאפשרת ליהנות מקרבה לשטחים פתוחים ירוקים. לצד התחדשות בנייני המגורים, ישנה גם תנופת פיתוח והתחדשות של כל המרחב הציבורי בשכונה.

"המתחם שאנחנו מתכננים לבנות יכלול דירות עם גינות תלויות, 4 קומות שייבנו מתחת למפלס הרחוב וכן 8 קומות מרתף. בפרויקט ייבנו גם שטחי מסחר וכן מבני ציבור בשטח כ־1,600 מ"ר".

 

חיפה: שכונות החוף

תוכנית פיתוח כוללת לשכונות קו החוף 

חיפה מציגה תופעה נדל"נית ייחודית: בניגוד לרוב ערי החוף בישראל ובעולם, דווקא השכונות הקרובות לים נחשבות לזולות יותר, ואילו השכונות שבמרומי הר הכרמל הן היוקרתיות והיקרות. המצב הזה צפוי להשתנות בשנים הקרובות, שכן העירייה מקדמת תוכנית כוללת לשכונות החוף, שתציע התחדשות עירונית של כמה שכונות יחד: נווה דוד, שער העלייה, שפרינצק ועין הים. כיום ישנן בשכונות אלו 11,250 תושבים, ב־4,983 יחידות דיור, ועל פי תוכנית המתאר של העירייה יתווספו להן, במסגרת פרויקטי התחדשות עירונית, 14,294 יחידות חדשות - כמעט פי שלושה.

פרויקט נווה דוד חיפה של אזורים / הדמיה: גיורא גור אדריכלים

פרויקט אחד שכבר קיבל היתר בנייה באזור הוא הפרויקט של חברת אזורים בשכונת נווה דוד - שבמסגרתו ייבנו 1,212 יחידות דיור חדשות במגדלים בני 21 ו־22 קומות, במקום 110 דירות קיימות כיום. חלקו הראשון של הפרויקט נמצא כבר בשלב החפירה והדיפון, כך שבקרוב יחלו להיבנות הבניינים הראשונים.

"זהו אחד מהפרויקטים הגדולים והמעניינים ביותר חיפה, שהבשיל בחודשים האחרונים לאחר עשר שנות עבודה", אומר איל טישל, סמנכ"ל התחדשות עירונית בחברת אזורים. "כחלק מהפרויקט האזור יפותח כשטחים ירוקים מסביב למבני מגורים. השכונות שנמצאות לאורך החוף של חיפה עוברות התחדשות משמעותית, וזוכות לביקושים גבוהים בקרב משפחות חיפאיות, ומחוץ לחיפה".

 

גבעתיים: מתחם ההסתדרות

קרן דמי ניהול לשבע שנים כחלק מהתמורה לדיירים 

מתחם ההסתדרות בגבעתיים קודם על ידי העירייה, בשיתוף מינהל התכנון והרשות להתחדשות עירונית. הוא חולק לעשרה מתחמים, אשר חלקם - של ICR ושל אאורה - כבר יצאו לדרך, ובחלקם העבודה תתחיל בקרוב.

חברת אביב ייזום תבצע שישה מתוך עשרה מתחמים בתחום התוכנית, ובמתחם ההסתדרות ג' כבר קיבלה החלטת ועדה, לקראת היתר. במסגרת הפרויקט של אביב ייזום ייהרסו ארבעה מבנים קיימים שבהם 115 דירות ברחובות ההסתדרות, המאבק ו־כ"ג, ובמקומן ייבנו 332 דירות חדשות בשלושה מגדלים בני 24 קומות כל אחד, לצד שטחי מסחר בהיקף של כ־1,200 מ"ר.

מתחם ההסתדרות בגבעתיים / הדמיה: סטודיו אלכס לובימוב

"העובדה שהעירייה קידמה את התב"ע זירזה עניינים", אומר גילי שקד, מנהל זרוע התחדשות עירונית באביב ייזום ומנכ"ל סער שקד נדל"ן. "זה הסיר הרבה בירוקרטיה וחסך זמן. היו התנגדויות, אבל כשמתכננים מתחם שלם, הוועדה המחוזית מסתכלת על זה אחרת. מדובר על 920 משפחות שמפונות, יש ראייה מערכתית"

"אנחנו מפנים 520 משפחות, בונים 1,505 דירות ב־11 מגדלים של 25־35 קומות, ומתחת לכל מגדל על רחוב המאבק מסחר, ובעורף גני ילדים. המחירים בפרויקטים שכבר התחילו במכירות, מראים שהאוכלוסייה שתגיע היא אוכלוסייה עם יכולות. הקו הסגול נמצא בפינת הרחובות המאבק ואלוף שדה, וכשהפרויקטים יהיו מוכנים הוא אמור לפעול. זה 'גיים צ'יינג'ר' עבור השכונה הזו. זה שבע דקות למרכז תל אביב.

"בנינו קרן דמי ניהול שכוללת תחזוקה למשך שבע שנים. כי לעבור מבניינים שמשלמים 50־80 שקל בחודש לבניינים שמשלמים מאות שקלים בחודש זה הבדל רציני. זה היה חלק מהתמורות שלנו וחלק מהחשיבה החברתית. הרבה מהאנשים גרים שם המון שנים והם לאו דווקא עשירים. שווי הנכס שלהם יהיה גבוה בלפחות מיליון וחצי שקל ביחס לדירה הקיימת, ואח"כ הם יחליטו מה לעשות".

עוד כתבות

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

עימותים אלימים גם באירופה: המחאה נגד ישראל מתרחבת לקמפוסים ביבשת

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"