גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי
אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

האם ייתכן שהורים לילדים צעירים מפקידים את כספי תוכנית "חיסכון לכל ילד" אצל חברה שנמצאת תחת בדיקה של רשות שוק ההון כאשר זו אף עצרה את האפשרות למשוך כספים מהחברה? באופן מפתיע התשובה היא חיובית.

הפרשה שחושפת את הסיכונים של חיסכון בקופות גמל בניהול אישי 
בדיקת גלובס | דוחות חברות הגמל חושפים את הכסף הגדול שמקבלים הסוכנים

חיסכון לכל ילד הוא תוכנית במסגרתה המדינה, וההורים מפקידים כסף בכל חודש עבור ילדיהם עד גיל 18. ההורים צריכים להיכנס לאתר הביטוח הלאומי בתוך חצי שנה מהלידה ולבחור היכן להשקיע את הכסף, באחד הבנקים או בבתי ההשקעות המוצעים. אם לא יבחרו, המדינה תעשה זאת עבורם ותבחר בקופת גמל באופן אקראי. לא מדובר בסכומים זניחים. במקרים רבים מדובר בעיקר ההון הראשוני שיהיה לילדים בתחילת חייהם הבוגרים שמגיע לעשרות אלפי שקלים בדרך־כלל בסוף התקופה (תלוי ברמת הסיכון). מאז הושקה התוכנית, ב־2017, הופקדו דרכה כ־20 מיליארד שקל. 

היתרון הגדול של התוכנית, אומרים מנהלי ההשקעות, היא החינוך הפיננסי שהיא מאפשרת לילדים, בכך שיראו במו עיניהם כיצד חיסכון לטווח של שנים רבות מייצר להם תשואה של מאות אחוזים, למרות כל הירידות בשווקים והמשברים הפיננסים שמן הסתם יקרו בדרך. 

אבל למרות שמדובר בחיסכון ארוך־טווח ובהפקדת חובה, באתר הביטוח הלאומי, שאחראי על שיוך הכספים לילדים הצעירים, ההורים עדיין יכולים להפקיד כספים ב"סלייס". מדובר בבית השקעות קטן שנמצא בעיצומה של בדיקה מצד רשות שוק ההון.

המשיכות הוקפאו, אבל לא ההפקדות

בחודש ספטמבר האחרון נחשף בגלובס כי רשות שוק ההון פשטה על משרדי סלייס בתל אביב. מאז, נפתחה תיבת פנדורה במסגרתה התגלו אי סדרים חמורים ו סביב קופות הגמל בניהול אישי (IRA) שמציעה החברה, ומהוות את עיקר הנכסים המנוהלים תחתיה. נגד סלייס עלו חששות כי כספים של חוסכים עורבבו זה בזה, וכספי משקיעים חדשים, בהיקף של כ־80 מיליון שקל, שימשו לתשלום עבור משקיעים שעזבו.

בסלייס טוענים לאורך כל הדרך כי הקופות הן בניהול אישי והחברה היא רק הפלטפורמה. ברשות שוק ההון לא התרשמו ומינו בסוף דצמבר את אפי סנדרוב, מנכ"ל קרנות הפנסיה הוותיקות עמיתים, כמנהל מיוחד שיעשה סדר בבלאגן. במקביל למינויו של סנדרוב עצרה רשות שוק ההון את אפשרות משיכת הכספים מכל הקופות שמנהלת סלייס (כ־4 מיליארד שקל), הקפאה שהוארכה מספר פעמים וכיום תאריך התפוגה שלה (בינתיים) הוא1 במאי. על פי הערכות המנהל המיוחד, מדובר בכ־100 אלף חוסכים שלא יכולים למשוך את כספם.

רשות שוק ההון: האי סדרים נגעו למוצר אחר 

איך ייתכן שבזמן שהמשיכות מסלייס הוקפאו, ונבדקים אי סדרים חמורים בחברה, עדיין ניתן להפקיד שם כספים? ברשות שוק ההון הסבירו כי "המנהל המורשה שמונה לחברה ממשיך בניהול סדיר של קופות החיסכון לכל ילד. עיקר אי הסדרים שנתגלו בחברה נגעו לקופות בניהול אישי ולא לקופות גמל רגילות.

"עם מינויו, מינה המנהל המורשה גורמים מקצועיים מהשורה הראשונה לניהול קופות הגמל, ובהם בין היתר ועדת השקעות וגורמי תפעול, כך שמערך התפעול וההשקעות הנוכחי של הקופות הוא חזק ומקצועי יותר מאשר זה שפעל טרם מינויו. עם השלמת ביצוע פעולות הטיוב הנדרשות, ובזמן הקצר ביותר האפשרי, המנהל המורשה צפוי להשיב את הקופות לפעילות מלאה, וכל זאת בפיקוח הרשות ובית המשפט.

"תוכנית חיסכון לילד היא תוכנית חיסכון לטווח ארוך (מינימום 18 שנה), כך שרוב חשבונות החיסכון שמנוהלים על ידי סלייס, ובפרט של מצטרפים חדשים, אינם נזילים למשיכה בשנים הקרובות, ולפיכך לא קיים חשש שהקופה לא תוכל לספק כספים נזילים במוצר זה".

גם בחברת סלייס מסבירים כי הפעילות בקופות הגמל המסורתיות, החל מקופות חיסכון לכל ילד, דרך קרנות ההשתלמות ועד לקופות הגמל להשקעה "ממשיכות לפעול כסדרן". בית המשפט אף פנה למנהל הממונה, רו"ח אפי סנדרוב (מנכ"ל עמיתים קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר) בבקשה לדעת אם החברה מסוגלת לוודא גבייה מהחוסכים באופן מיטיבי, ובחברה הבהירו כי אכן זהו המצב. גם במשרד האוצר פנו לסלייס בנושא צירוף העמיתים החדשים ונענו כי ההליך מתבצע בצורה תקינה. בימים הקרובים החברה צפויה לפרסם את דוחותיה הכספיים וכן לשלוח דוחות שנתיים לחוסכים.

נכון להיום בקופות הגמל המסורתיות של סלייס מנוהלים כ־1.2 מיליארד שקל, מתוך כ־4 מיליארד שקל שמנהל בית ההשקעות. בקופות חיסכון לכל ילד של החברה מנוהלים 421 מיליון שקל. רוב החוסכים במוצר בסלייס הם במסלול חיסכון בסיכון מועט, מה שיכול ללמד על כך שרובם מצורפים כחלק מברירת המחדל (רק לאחרונה שונתה ברירת המחדל למסלול סיכון מוגבר, כפי שהמליצו אנשי המקצוע, מאחר שמדובר בחיסכון לשנים רבות ויש זמן רב לתקן נפילות בשוקים).

ובכלל, למרות הצרות בחברה, מסתבר שחלק מהישראלים עדיין מחליטים להפקיד אצלה את כספם. מספטמבר 2023 עד פברואר 2024 (מאז נחשפה הפרשה) הופקדו לכל קופות הגמל של סלייס כ־75 מיליון שקל.

הורים שנתקעו עם חיסכון בחברה שהסתבכה

אבל הסוגייה המדאיגה עוד יותר, לפחות כעת, היא פדיונות או העברת כספים לחברות אחרות במידה וההורים חפצים בכך. החברה נמצאת בהקפאת הליכים לפחות עד ה־1 במאי ולכן לא מאפשרת ניוד כספים או פדיונם לילדים שהגיעו לגיל 18 (אם החוסך או הוריו רוצים בכך הם יכולים להמשיך להפקיד לקופה עד גיל 21, אך הפקדות המדינה נפסקות בגיל 18).

בקרב המנהלים החדשים בסלייס מאמינים כי הנושא יגיע לפתרון בקרוב, ובכל מקרה מבחינת החברה זהו המוצר הראשון מבין שלל המוצרים שמציע בית ההשקעות, אותו הם מייעדים לחזרה לפעילות רגילה.

למרות הפרשה, נראה כי משיכת כספים רבה לא נרשמה ממנה במוצרי החיסכון המסורתיים. כאן נציין כי מבט על תשואות מסלולי חיסכון לכל ילד שלה, בעיקר במסלול המנייתי - זה שמוגדר בסיכון מוגבר, בלטו לחיוב בשנה האחרונה. ב־12 החודשים האחרונים המסלול הזה מדורג חמישי מבין קופות חיסכון לכל ילד עם תשואה של 19.65%, כשמסלול החיסכון בסיכון בינוני הציג תשואה של 11.73% וזה בסיכון מועט עם תשואה של כ־8.3%. עם זאת, בחינה של התשואה הממוצעת בשלוש ובחמש השנים האחרונות מראה כי בטווחים רחוקים יותר החברה מדורגת בחלק התחתון של הטבלה.

הביטוח הלאומי: "אנחנו לא הרגולטור"

תגובת הביטוח הלאומי: "הביטוח הלאומי הוא לא הרגולטור. אם בנק ישראל, המפקח על הבנקים ושוק ההון השאירו את המצב על כנו, הביטוח הלאומי לא יכול להחליט על דעת עצמו לבצע צו סגירה. הביטוח הלאומי הוא גוף סוציאלי ומבצע את תפקידו במסגרת זו. מי שאחראי על ההיבט הכלכלי צריך לתת את הדעת על הנושא ויפה שעה אחת קודם והביטוח הלאומי יפעל בהתאם להנחיות ובשירות הציבור כהרגלו בקודש".

עוד כתבות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

חמאס: "קיבלנו את ההצעה של ישראל להפסקת אש - נבחן אותה ונעביר את תשובתנו"

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט