ההוצאה הממוצעת למשק-בית בישראל על מצרכים ושירותים ב-2010 הייתה 13,496 שקל בחודש, עלייה ריאלית של 1% בהשוואה ל-2009 - כך עולה מסקר ההוצאות של משקי-הבית שפרסמה היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
עם זאת, ההוצאה לצריכה בשני העשירונים העליונים עומדת על 21,308 שקל בממוצע - פי 2.6 יותר מההוצאה לצריכה עבור שני העשירונים התחתונים, העומדת על 8,264 שקל בלבד.
ייתכן כי ההסבר לפערים נמצאת בנתונים הבאים: במשקי-הבית השייכים לשני העשירונים העליונים מספר הנפשות עומד על 2.7 בממוצע, ואילו מספר המפרנסים - 1.6. לעומת זאת, בשני העשירונים התחתונים יש 4.2 נפשות בממוצע ורק 0.7 מפרנסים בממוצע. מספר הנפשות הממוצע במשק-בית הוא 3.3, מספר המפרנסים הממוצע במשק - 1.3.
ניתוח פרטני של סעיפי ההוצאה מגלה כי גם כאן בולטים הפערים בין שני העשירונים העליונים לשני העשירונים התחתונים: בסעיף תחבורה ותקשורת (פי 4.5), בסעיף הבריאות (פי 3.1) ובסעיף חינוך, תרבות ובידור (פי 2.9). גם בסעיף הדיור ניכר הפער (פי 2.4).
![ההוצאות של משקי בית לפי חמישונים ההוצאות של משקי בית לפי חמישונים](https://images.globes.co.il/Images/NewGlobes/Misc_2/2011/otzaotp[5.jpg)
ההוצאות של משקי בית לפי חמישונים
לא מפתיע כי במוצרים בסיסיים אין פערים כה גדולים: פי 1.5 במזון ופי 2 בהלבשה והנעלה. ועוד נתון מעניין: בעוד בשני העשירונים התחתונים 25% מההוצאה מיועדים למזון, וכ-13% לתחבורה ותקשורת, בשני העשירונים העליונים המצב הפוך.
לפי הסקר, ברמת החיים של כל הישראליים חלה ירידה בשנה הנסקרת שכן העלייה הריאלית בסך ההוצאות לצריכה מתונה יחסית ל-3 השנים הקודמות. בניטרול ההוצאה לדיור ולמכוניות, ההוצאה הכספית למשק-בית הסתכמה ב-10,179 שקל לחודש, ללא שינוי ריאלי בהשוואה ל-2009.
גם השנה סעיף ההוצאה הגדול של משק-בית היה סעיף הדיור, שעמד על 3,380 שקל בחודש והיווה רבע ממשקל ההוצאה הכוללת. סעיף הדיור יחד עם הוצאות אחזקת דירה (סעיף דיור מורחב) עמד על כ-35% מסך ההוצאה למשק-בית.
במקום השני ניצב סעיף התחבורה והתקשורת, שהסתכם ב-2,686 שקל בחודש והיווה 19.9% מסך ההוצאה; שלישי - סעיף המזון (כולל ירקות ופירות) שהיה 2,205 שקל בחודש והיווה 16.4% מסך ההוצאה.
לפי הסקר, בין 2009 ל-2010, גדלה במיוחד ההוצאה להלבשה והנעלה, גידול ריאלי של 5.7%. לעומת זאת, הירידה הגדולה ביותר נרשמה בסעיף חינוך, תרבות ובידור - 3.9%.
מניתוחי הלמ"ס מתברר כי נמשכת העלייה ברכישת מוצרים ושירותים טכנולוגיים. בשנת 2000 ל-47.1% ממשקי-הבית היה מחשב, ב-2010 שיעור זה מסתכם בכ-77%. זינוק עוד יותר מרשים נרשם במנוי לאינטרנט: כ-20% ב-2000, לעומת כ-68% ב-2010.
![שיעור ההוצאות בתחומים שונים במשקי בית שיעור ההוצאות בתחומים שונים במשקי בית](https://images.globes.co.il/Images/NewGlobes/Misc_2/2011/otzaotmish[5.jpg)
שיעור ההוצאות בתחומים שונים במשקי בית
התחושה לפיה אין ישראלי בלי טלפון סלולרי נתמכת גם בנתונים: אחוז הבעלות על טלפונים ניידים עלה מ-63.5% בשנת 2000 ל-92.1% ב-2010. מנגד, נמשכת הירידה בשיעור המנויים על טלוויזיה בכבלים או בלוויין, שהחלה כבר ב-2002. ל-73% ממשקי-הבית בשנת 2001 היה מנוי לכבלים או ללוויין, ב-2010 שיעור זה צנח ל-63% בלבד. בלמ"ס מסבירים כי התופעה מוסברת בחלקה מהשימוש הגובר במוצרים תחליפים שהתשלום עליהם נמוך יותר וחד-פעמי, כגון צלחת לוויין וממיר דיגיטלי.
הפערים בין העשירונים העליונים לתחתונים גדולים גם בכל הנוגע לבעלות על מוצרי בני-קיימא: לכ-95% ממשקי-הבית בעשירון העליון יש מחשב, בהשוואה לכ-60% בעשירון התחתון. ל-93% בעשירון העליון יש מנוי אינטרנט, לעומת 38% בלבד בעשירון התחתון.
הפערים חדים במיוחד בהחזקת רכב: ל-93.4% ממשקי-הבית בעשירון העליון יש מכונית אחת לפחות, כאשר לכמחצית יש שתי מכוניות או יותר. לעומת זאת, בעשירון התחתון, רק לרבע ממשקי-הבית יש מכונית אחת לפחות, ואין כמעט משק-בית עם שתי מכוניות או יותר (כ-2% בלבד).
הפערים מתבטאים במוצרים נוספים. בעשירון העליון, ל-72.7% ממשקי-הבית יש שתי טלוויזיות ויותר, בהשוואה לעשירון התחתון בו ל-23.6% ממשקי-הבית יש שתי טלוויזיות ויותר. בעשירון העליון לכמחצית ממשקי-הבית יש שני מחשבים ויותר, בהשוואה לכ-10% בלבד בעשירון התחתון.
הפער המשמעותי ביותר בין העשירונים נמצא דווקא במדיחי כלים: כ-71% ממשקי-הבית בעשירון העליון מחזיקים מדיח - לעומת 8.5% בלבד בקרב העשירון התחתון.
הלמ"ס בדק גם מה הם 3 המוצרים בהם שיעור הבעלות גבוה יותר במשקי-בית הנמצאים בעשירון התחתון לעומת העשירון העליון. התוצאות הן: תנור משולב לבישול ואפייה (26.1% בעשירון העליון לעומת 54.7% בעשירון התחתון), ממיר דיגיטלי (21.6% בעשירון העליון לעומת 39.8% בעשירון התחתון) וצלחת לוויין (2.7% בעשירון העליון לעומת 33% בעשירון התחתון).
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.