דיווח: ישראל משדרגת את כור הפלוטוניום שלה בקריה למחקר גרעיני בדימונה

לפי דוח מכון סטוקהולם למחקרי שלום, בעוד שישראל מעולם לא הכירה באופן פומבי בכך שיש לה נשק גרעיני, מסתמן שהיא משפרת את מאגר האמצעים הגרעיניים שלה • הדוח קובע כי ישראל נמצאת במקום השמיני בטבלת המדינות בעלות ראשי הקרב הגרעיניים. אילו מדינות בצמרת הטבלה?

הקריה למחקר גרעיני במגב / צילום: Shutterstock
הקריה למחקר גרעיני במגב / צילום: Shutterstock

ישראל משדרגת את כור הפלוטוניום שלה בקריה למחקר גרעיני בדימונה. כך מדווח בדוח מכון סטוקהולם למחקרי שלום (SIPRI) השנתי בנושא נשקים גרעיניים.

"חוויה משפילה": עדויות של ישראלים מחוץ לתערוכת הנשק בפריז
יותר טילים, פחות מל"טים: איזה נשק מכרו בתעשיות הביטחוניות בשנה החולפת?
ניתוח גלובס | ישראל נקלעה למלחמת התשה בכל הגזרות, ואף אחד לא יודע כמה זה יעלה לה

החוקרים מציינים בדוח כי ישראל מעולם לא הכירה באופן פומבי בכך שיש לה נשק גרעיני, אך מסתמן, לתפיסתם, שישראל משפרת את מאגר האמצעים הגרעיניים. לדברי החוקרים, ישראל משדרגת את כור הפלוטוניום בדימונה.

לפי אותו דוח, ישראל היא המדינה שמדורגת במקום השמיני בטבלת בעלות ראשי הקרב הגרעיניים עם 90 - כמעט כפול מקוריאה הצפונית, עם 50 ראשי קרב. במקם הראשון, נמצאת רוסיה, עם 4,380 ראשי קרב גרעיניים, לאחר הפרשה של כ־100 בשנת 2023. אחריה, נמצאת ארה"ב, עם 3,708 - בדומה לשנת 2023.

במקום השלישי, נמצאת סין, עם 500 ראשי קרב גרעיניים, וזו תופסת מקום משמעותי בדוח. לפי הערכת המחברים, לראשונה אי־פעם, סין הציבה כמה ראשי קרב גרעיניים בכוננות גבוהה. רק בשנה האחרונה, בייג'ינג צברה 90 ראשי קרב גרעיניים חדשים.

החוקרים מציינים כי סין עלולה להיות בעלת יכולות טילים בליסטיים בין־יבשתיים, הדומות לאלו של רוסיה וארה"ב, בתחילת העשור הבא, כאשר מנגד, היקף ראשי הקרב הגרעיניים שלה צפויים להיות בהיקף קטן יותר. "קצב התרחבות הארסנל הגרעיני הסיני מהיר יותר משל כל מדינה אחרת", סיפר החוקר האנס כריסטנסן.

מדינה נוספת בעלת ארסנל גרעיני צבאי נרחב היא צרפת (290 ראשי קרב גרעיניים), שלפי פרסומים זרים סייעה לישראל להקים את הכור הגרעיני בדימונה. אותה המדינה הפכה בימים האחרונים ליריבה מרה של התעשיות הביטחוניות הישראליות, עם הרחקת החברות מתערוכת יורוסאטורי היוקרתית. יתר המדינות הבולטות הן בריטניה (225 ראשי קרב גרעיניים), הודו (172) ופקיסטן (170).