מושב החורף מסתיים, והחוק שהיה אמור לעבור במהלך 2021 ממתין ואיתו התוכניות שמוכנות לאישור הממשלה • החשש: העיכובים הבירוקרטיים ימנעו את תחילת העבודות בשטח שתוכננו ל-2024
כשמצד אחד 30% מיחידות הדיור ייועדו לדיור בר השגה, ומצד שני צפויים היטלי ומיסי ההשבחה של כ-75%, רווחיות התוכניות מוטלת בספק • ויש, כנראה, גם בשורה: כל מי שבבעלותו 50% לפחות מקרקע המיועדת לפיתוח – יוכל לממש אותה בעצמו
החוק שאושר דומה מאוד להצעה שהגישה הממשלה לוועדה, והוא מסדיר את עבודת וסמכות רשות המטרו והמועצה המאסדרת למטרו, שיעבור ב-24 רשויות מרחובות ועד רעננה ויכלול כ-109 תחנות • 30% מהמתחמים סביב המטרו יוקצו לדיור בר-השגה
עיריית חולון עתרה לבג"ץ נגד הוועדה לתשתיות לאומיות וחברת נת"ע בטענה כי תוואי קו המטרו שיעבור באזור יפגע בערכי טבע נדירים • בעירייה מזכירים שמוסדות התכנון הם אלה שבשנים האחרונות הגנו שוב ושוב על הייחודיות של המקום וטוענים שתוכנית חלופית שהציעו נדחתה במהרה
לאחר הליך מכרזי שקיימה החברה הממשלתית נת"ע, נבחרה הקבוצה לנהל את רשת המטרו העתידית של גוש דן • החברה תרכז ותנהל את כלל פעילות ההיערכות לביצוע הפרויקט ותייצר תוכנית לבנייה והפעלה של הרשת
משרד האוצר הציג רשימה של 26 פרויקטי תשתיות גדולים – לא כולל מיזם הענק של הקמת המטרו בגוש דן – שרובם המכריע יצאו לפועל ב-10 השנים הקרובות • שר האוצר ליברמן: "מיד אחרי שנעביר את תקציב המדינה נשחרר כמות גדולה של פרויקטים"
בעלי נכסים לאורך תוואי הרכבת התחתית בגוש דן ישלמו "מס מטרו" מיוחד • היטלי ומסי ההשבחה יגיעו לכ-75% מעליית ערך הנכס, למימון פרויקט התשתית היקר בתולדות המדינה, שעלותו עלולה לצמוח לרבע טריליון שקל • חלק מחברי הכנסת התנגדו להטלת המס: "ההתעצמות הכלכלית של גוש דן אחרי המטרו תחזיר את הכסף לבד לקופת המדינה"
מיזמי התשתית הגדולים שנמצאים במים אלה בעבודה ישנו כליל את ההתניידות שלנו בארץ, אבל כמעט בכולם יש עיכובים ואיחורים • החדשות הטובות: כולם מכוונים לתחבורה ציבורית
כך עולה ממכתב עליו חתומים ראשי הרשויות אשר הועבר לפני מספר שבועות לראש הממשלה ולמספר שרים, בניסיון לשנות את אופן השתתפות העיריות בתקצוב פרויקט הענק • לטענתם, המתווה הנוכחי עלול לפגוע "בשרידותם הפיננסית"
הארכת הקו הצהוב בניו יורק עלתה 4.5 מיליארד דולר, אולם חוקרי אוניברסיטת ניו יורק מצאו כי רוב ההכנסות מעליית הערך של הנכסים בסביבה הגיעו לידי יזמים פרטיים ולא לעירייה • תוכנית המימון של המטרו בישראל אמורה לפתור זאת - השאלה אם באמת תעבור בכנסת
לאחר מו"מ בין יו"ר הכנסת מיקי לוי לשר האוצר אביגדור ליברמן הוחלט לצמצם באופן משמעותי את חוק ההסדרים • בשל מורכבותו, חוק המטרו יעבור להליך חקיקה רגיל, ורק הקמת הרשות הייעודית תישאר חלק מחוק ההסגרים • על מה עוד ויתרו האוצר ורשות המסים?
בכנסת טוענים כי לא ניתן יהיה לדון בכל הרפורמות שבחוק ההסדרים • בהתאם לנוהג חוקים יפוצלו ממנו, וכך מעריכים בכנסת שיקרה לחוק המטרו • הלובי החקלאי ינסה לשנות את הרפורמה, לאחר שכשל בניסיון להוציא אותה מהחוק
בכנסת מעריכים כי חוק המטרו יפוצל מחוק ההסדרים, מכיוון שפרק הזמן שיידרש לדון בו, גדול מפרק הזמן לאישור התקציב • מוקדם יותר היום משרדי האוצר והתחבורה הסכימו על תקצוב בסך 150 מיליארד שקל להקמה של הפרויקט בגוש דן
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, פנה לאחרונה לשרי האוצר והכלכלה בנוגע לחוק המטרו, וביקש להבטיח כי יתקיים רכש גומלין במיזם • ברביבאי כבר הספיקה להודיע שאימצה את עמדתו של תומר, ובאוצר טוענים: "אין הצדקה בייקור עלויות הפרויקט"
המדינה תטיל מס נוסף של 35% על זכויות בנייה שיוענקו לבניינים ולמגרשים "בתחומי ההשפעה" של קווי המטרו העתידיים • בכך צפויים בעלי הנכסים לשלם מס של עד 75% מעליית ערך הקרקע, כפי שתאמוד אותה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה
מ"מ הממונה על אגף התקציבים, יוגב גרדוס, טען היום כי קידום פרויקט המטרו הוא גורלי: "ללא המטרו, הגודש בגוש דן יהיה פי 3 בעוד 20 שנה" • גרדוס גם דיבר על תקציב המדינה הבא, ואמר כי צפויה תוכנית מהפכנית בנושא הרגולציה
פרויקט המטרו של גוש דןהרכבת הקלהמינוי בכיריםמירי רגבמשרד התחבורהנדל"ן: תשתיותנת"ערשות המטרותחבורה ציבוריתתשתיות תחבורה