גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סקר חדש בקרב מנהלים מגלה שחרדות אצל עובדים הפכו לעיסוק מרכזי בארגון

סקר שערכה עמותת "משאבי אנוש ישראל" מעלה כי סדר העדיפויות בארגונים השתנה מאז פרוץ המלחמה, ודגש רב יותר מושם על מצבם הנפשי של עובדים ● רוב העונים, מנהלים ממגוון חברות, דיווחו על רמת חוסן אישי גבוהה ועל שיתוף קולגות ככלי מסייע

תקשורת פתוחה עם ההנהלה היא משמעותית ביותר בזמן מלחמה / אילוסטרציה: Shutterstock
תקשורת פתוחה עם ההנהלה היא משמעותית ביותר בזמן מלחמה / אילוסטרציה: Shutterstock

במהלך משבר הקורונה התעסקו מחלקות משאבי האנוש בחברות השונות בישראל בעיקר בחלוקת הטבות חומריות לעובדים. אלו כללו חלוקת גאדג'טים ושלל מארזי מזון מפנקים, שנבעו בעיקר לאור המעבר לעבודה מהבית, והעצמת השימוש באמצעים טכנולוגיים. זמן קצר אחרי כן הן חזרו להתעסק בקיצוצים, פיטורים ואף עצירת העלאות שכר. חברות רבות השקיעו מאמצים רבים כדי להחזיר את העובדים למשרדים ובהתאם, מנהלי משאבי אנוש חיפשו דרכים יצירתיות שיסייעו לכך.

בדיקת גלובס | בלי בונוסים ועם קיצוצי שכר: השוק התהפך על המתמחים בראיית חשבון
למרות הטילים: ביקושים גבוהים לדירות חדשות בשלומי וקריית שמונה. אלה המחירים
ניתוח | בתוך שנתיים הפכה שטראוס מאחד התאגידים היציבים לארגון שעובר ממשבר למשבר. למה זה קורה?

אלא שאז פרצה מלחמת חרבות ברזל וטרפה את כל הקלפים. המלחמה אילצה את המנהלים לשנות תפיסה ולקבוע סדר עדיפויות חדש. סקר של עמותת "משאבי אנוש ישראל", בשיתוף עם המרכז האקדמי פרס וד"ר הילה פרץ, חוקרת בתחום, מעלה כי המנהלים מתעסקים כיום בעיקר במצבם הנפשי של העובדים, ומשפרים את היכולת שלהם לתקשר בתוך ומחוץ לארגון. הסקר נערך לקראת כנס מקצועי של העמותה שייערך ב־29 בפברואר, בהיכל התרבות בתל אביב.

דר' שלומית קמינקא, מנכ"לית משאבי אנוש ישראל (ע"ר), מדגישה את המיצוב הגבוה של תפקיד משאבי אנוש בעת הזו, בהמשך למה שהיה בתקופת הקורונה, ואף יותר. "בתקופה של משבר, ההתמודדות עם אנשים נמצאת במרכז העשייה. לכן זה לא מפליא שמשאבי אנוש ממשיכים בעת זו לפעול בשני הכיוונים: לדאוג לעובד ברמה הפרטנית, ובה בעת לדאוג להמשך התפקוד של הארגון".

משאבי אנוש בזמן מלחמה

הסקר נערך בנובמבר 2023, וכלל 337 מנהלי ואנשי משאבי אנוש ממגוון ארגונים במגזרים שונים, בהם מתחום ההייטק, פיננסים, חינוך, בריאות ותעשייה. כאשר אנשי משאבי אנוש נשאלו על מה הם שמים דגש בתקופת המלחמה, הם ציינו במקום הראשון את ההתמודדות עם חרדות ומתחים של עובדים. במקום השני הם ציינו את התקשורת עם ההנהלה, ולאחר מכן את ההכוונה וההדרכה לעובדים. במקום הרביעי הם סימנו תהליכים מנהליים ושמירה על תפקוד העובדים.

הממצאים גם מראים כי התמודדות עם חרדות ומתחים של עובדים הפכה כיום למרכזית הרבה יותר בהשוואה לתקופת הקורונה, עם דגש על צרכי הפרט. 76% מהמשיבים בסקר העידו כי כיום יש יותר עיסוק בכך.

חרף המצב, הארגונים ממשיכים לתפקד

למרות המצב המתוח וחוסר הוודאות הקיימת, שגרת היום יום, על פי הסקר, ממשיכה להתקיים כמעט ללא פגע. כשנשאלו אנשי משאבי האנוש מהו אחוז העובדים שממשיך להגיע לעבודה בזמן המלחמה, 74% מהם דיווחו שכמעט כל העובדים מגיעים לעבודה באופן סדיר.

בנוסף, פרקטיקות ניהול משאבי אנוש, כגון הערכת ביצועים, הדרכה ולמידה, ליווי מנהלים וכדומה, ממשיכות בארגונים רבים (44%) במידה גבוהה, כשרק ב־5% מהארגונים הן ממשיכות במידה נמוכה מאוד.

חשיבותה של תקשורת ארגונית

הסקר גם מצביע על חשיבות גדולה של קיום תקשורת ארגונית בעתות משבר, הן תקשורת פנים־ארגונית, והן תקשורת ושיתוף עם קולגות מחוץ לארגון. תקשורת פתוחה עם ההנהלה זוהתה כמשמעותית ביותר בזמן המלחמה, כשממצאי הסקר מראים כי שיתוף והתייעצות של אנשי משאבי האנוש עם קולגות מהתחום בארגונים אחרים הוא הכלי העיקרי בהתמודדות בעת זו. 74% מהמשתתפים דיווחו על התייעצות עם עמיתים למקצוע בזמן המלחמה ככלי שמסייע להם לתפקד במקצועם. הקשר עם קולגות בתחום תואר על ידי 77% מאנשי משאבי האנוש כקשר של שותפות ושיתוף במידע.

כמו כן, נמצא קשר בין תקשורת פתוחה ומחוברת עם ההנהלה לבין חיזוק של חוסן הארגון. 73% מהמשתתפים הגדירו את הקשר שלהם כמנהלי משאבי אנוש עם ההנהלה בתקופת המלחמה כקשר צמוד ודו־כיווני, 23% הגדירו את הקשר כאינטראקטיבי אך מוגבל, ו־4% בלבד העידו על קושי להגיע להנהלה ולתקשר איתם.

"תוכנית תקשורת פנים־ארגונית טובה, גם בזמן משבר, ראוי שתכלול מספר מרכיבים", אומר ד"ר יונתן שרצר, ראש החוג לתואר ראשון בניהול משאבי אנוש במרכז האקדמי פרס. "ראשית, הסבר לגבי מצב הארגון - כאשר לא ניתן מידע, מחליפים אותו שמועות ותרחישים פסימיים. שנית, יש לספק לעובדים מידע שוטף ומתעדכן. יש ליצור מנגנונים מתאימים להעברת רחשי ליבם של העובדים כלפי מעלה - חשוב להיות מחוברים לדופק הארגוני ויש להזמין את העובדים לשתף במצוקות, בעיות, וסוגיות מנהלתיות. לבסוף, יש לשים דגש על תקשורת מכילה לכל האוכלוסיות והמגזרים בארגון. צריך לדעת להיות רגיש לכלל האוכלוסיות ולקבוע 'כללי משחק' להתנהלות הארגונית בתקופה כה רגישה".

ד"ר שרצר מדגיש את החשיבות של מתן כלים מתאימים למנהלים בתקופה זו. "מי שיפגוש את העובדים ביום יום הם המנהלים שלהם", אומר ד"ר שרצר. "משאבי אנוש בארגונים צריכים לצייד את המנהלים שלהם במגוון כלים של ביצוע שיחות, שמירה על קשר רציף עם העובדים, הקשבה, הכלה ויצירת מרחב רגשי בטוח".

החוסן הארגוני משפיע על האישי, ולהפך

קמינקא מסבירה כי חוסן מוגדר כיכולת המאפשרת לאנשים להתאושש ממשברים, להתמודד בצורה יעילה ולהסתגל בצורה חיובית למצוקות. יותר מ־87% מהמשתתפים בסקר דיווחו על רמת חוסן אישי גבוהה אל מול האתגרים שמציבה המלחמה, וכן נמצא קשר מובהק בין חוסן אישי לבין חוסן ארגוני. חוסן זה, כך דיווחו מנהלי משאבי האנוש, קשור לתפקוד ביום יום בארגון ולחשיבה על ה"יום שאחרי".

שלומית קמינקא / צילום: ענבל מרמרי

"הממצאים מצביעים על כך שבתקופת המלחמה, משאבי אנוש מתמקדים בתקשורת פתוחה ובחיזוק החוסן האישי והארגוני, ככוחות מרכזיים השומרים על יציבות ותפקוד הארגון", אומרת קמינקא.

עוד הוסיפה קמינקא: "תשומת לב מיוחדת ניתנת לטיפול בעובד כפרט, עם החרדות והמתחים האישיים. הניווט בין הפרדוקסים - העיסוק ברזולוציה של אדם כפרט, יחד עם חשיבה אסטרטגית ארגונית, הם אלה שמאפיינים את משאבי אנוש של היום. משאבי אנוש נמצאים היום בלחצים בלתי אפשריים, כאשר הם עצמם, כבני אדם, סובלים מאימת המלחמה והשלכותיה. ומי מטפל בהם?".

עוד כתבות

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, היום / צילום: חיים צח-לע''מ

בלינקן הגיב בביטול לדברי נתניהו על מבצע ברפיח: "אנשים אומרים דברים"

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"