מייסד פייסבוק: "בעולם המשתנה במהירות חייבים להיות נועזים"

מארק צוקרברג השתתף ביום עיון ליזמים ולמפתחים בברקלי וניסה להסביר את סוד ההצלחה של פייסבוק ■ כשנשאל איך תיראה פייסבוק בעוד 2,000 שנים - השיב: "אני חושב לטווח ארוך, אבל לא עד כדי כך"

"הסיכון הגדול ביותר שאפשר לקחת הוא לא לקחת שום סיכון", כך אמר מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, בהתייחסו לשינויים בממשק המשתמש שהשיקה הרשת החברתית בשבוע שעבר, ואשר חטפו לביקורת מהגולשים.

לדבריו, "בעולם שבו הכול משתנה במהירות, אם לא תעשה שינויים - תצא נפסד. לכן צריך לעשות דברים די נועזים, אפילו אם אינם לגמרי ברורים".

את הדברים הללו אמר צוקרברג במסגרת Startup School, יום עיון אותו יזמה YCombinator, ובו השתתפו בכירי התעשייה, ביניהם טוני הסייש, מנכ"ל זאפוס, ומארק פינקוס, מנכ"ל חברת האפליקציות זינגה. יום העיון נערך בתחילת השבוע באוניברסיטת ברקלי, והשתתפו בו כ-700 יזמים ומפתחים.

"לא הייתי מרשים"

צוקרברג התייחס לנושאים העיקריים שמעניינים יזמים בתחילת הדרך, כמו הצורך להציג את החברה בפני משקיעים פוטנציאליים. "אני לא טוב בפיצ'ינג (הצגת המיזם מול משקיעים, נ"פ), ולא באמת עשיתי את זה מתישהו. פיטר תייל (ממייסדי פיי-פאל, נ"פ) היה המשקיע הראשון שלנו, ושין פרקר (ממייסדי נפסטר, נ"פ) הציג אותנו בפניו. בשלב הזה היו כבר מאות אלפי משתמשים, והיה ברור שאם נוציא את זה לפועל, נמשיך להצליח.

"הייתי בן 19, ואני בספק אם הייתי בכלל מרשים, ובשנתיים הראשונות העצה היחידה שהוא נתן לי היתה 'אל תהרוס את זה'".

צוקרברג סיפר כי מההתחלה הוא הבין כי מדובר במיזם שעשוי להצליח. "השקנו את פייסבוק בסטנפורד, קולומביה וייל, כאשר בכל אחת מהאוניברסיטאות הללו היתה כבר קהילה עצמאית. כאשר ראינו שזה תופס, הבנו שאולי מדובר במיזם ששווה להשקיע בו את הזמן שלנו. מההתחלה רצינו שזה יהיה משהו בעל ערך אמיתי למשתמשים. יש בעמק הסיליקון הרבה אנשים שרק מקימים חברות, מבלי לעשות משהו בעל ערך".

כשנשאל צוקרברג מה מבדל את פייסבוק מחברות אינטרנט אחרות, אמר: "אני מסתכל על חלק מהחברות שקוראות לעצמן חברות טכנולוגיה, ויש בהן הרבה מנהלים שאינם אנשי טכנולוגיה. אנחנו מחוייבים לשמור על האנשים הטכניים בחברה. תרבות טכנולוגית זה משהו שחשוב שיהיה חלק מה-DNA של החברה. גוגל היא דוגמה לחברה טכנולוגית שאני מעריך".

צוקרברג הוסיף כי פייסבוק מתבססת על "תרבות האקרים חזקה - לבנות דברים במהירות עבור הרבה אנשים. יש לנו צוות קטן - היחס בין המהנדסים לבין המשתמשים הוא נמוך בהשוואה לכל חברה אחרת; יותר ממיליון משתמשים על כל מהנדס".

לשאלה על החזון של החברה ואיך תיראה בעוד 2,000 שנה, הוא הגיב בחיוך. "אני אוהב להתגאות בכך שאני נוטה לחשוב לטווח הארוך, אבל לא עד כדי כך. מארק אנדרסן (ממייסדי נטסקייפ וחבר בדירקטוריון של פייסבוק, נ"פ) אמר לי שלמיקרוסופט היה חזון לטווח ארוך ולכן היא ניצחה".

אנדרסן התייחס בכך לדפדפן נטסקייפ שהובס על-ידי הדפדפן שהשיקה מיקרוסופט - אקספלורר. "אנחנו חלק ממהפכה - לדחוף את העולם הזה למקום שהוא יותר פתוח".